افغانستان پانزدهمين كشور از متحدان اصلى امريكا اعلام گرديد
عطا احمدى عطا احمدى

 

هیلاری کلینتون وزير خارجه امريكا به شکل غیر منتظره به تاريخ 17 سرطان 1391 جهت يك سفركوتاه و ازقبل اعلام نشده وارد کابل شد و با مقامات افغان  دیدار کرد وى در یک کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان گفت:

دولت باراک اوباما افغانستان را جدیدترین همپیمان مهم غیر عضو ناتو می داند، اعلام افغانستان به عنوان کشور متحد اصلی امريكا، بیانگر اهمیت آن نزد ماست .
او افزود: بر اساس این نام گذاری افغانستان عملا در بخش های امنیتی و دفاعی در لیست کشورهای در اولویت برنامه های نظامی آمریکا قرار می گیرد.اين درحاليست كه حامد كرزى دو روز قبل در گردهمائى صلح جوانان در كابل امريكا وغرب را متهم به مداخله درامور افغانستان نمود.

افغانستان پانزدهمین کشور در سلسله کشورهایی قرار می گیرد که آمریکا آنرا از متحدان اصلی خود در خارج از سازمان ناتو ميخواند.

 پیش از این از پاکستان درسال 2004، اسرائیل، مصر، بحرین،جاپان، استرالیا، و آرژانتین به عنوان متحدان اصلی آمریکا در خارج از سازمان ناتو نام برده شده است. این دسته بندی جدید بخشی از پیمان استراتژیک به امضا رسیده میان آمریکا و افغانستان بشمار می رود. 

قرار گرفتن افغانستان درليست متحدان  اصلی امريكا در خارج ازپيمان ناتو در حالی ازطرف وزارت خارجه آمریکا اعلام شد که امريكا قرار است تا سال ۲۰۱۴ نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج سازد. 
خانم هیلاری کلینتون پس از دیدار سه ساعته از افغانستان راهی جاپان شد تا در " کنفرانس کشورهای کمک کننده به افغانستان " شرکت کند. این کنفرانس قرار است روز یکشنبه 18 سرطان 1391 در توکیو پایتخت اين كشور، با شرکت هفتاد کشور جهان برگزار شود.جاپان به حيث ميزبان اين كنفرانس اعلام كرد كه در 6 سال آينده مبلغ 3 ميليارد دالر به افغانستان مساعدت مينمايد. 

کشورهای شرکت کننده در اين کنفرانس اعلام خواهند کرد كه پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان سالانه  در حدود 4 میلیارد دلار در اختيار افغانستان قرار خواهند داد.

 

 


July 8th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات